Entri Populer

Minggu, 10 April 2011

Latar belakang Ekonomi Baru

Latar belakang

Dilihat dari perspektif sejarah Malaysia, penjajah British menggalakkan perkembangan masyarakat secara 'plural' melalui amalan 'pecah' dan perintah. Dilihat dari perspektif sejarah Malaysia, penjajah Inggris mendorong perkembangan masyarakat secara 'plural' dalam praktek 'pecah' dan perintah. Pihak British telah menggalakkan kedatangan tenaga buruh dari negara China dan India untuk kepentingan ekonomi penjajah dalam sektor perlombongan bijih timah, perdagangan dan perladangan. Pihak Inggris telah mendorong kedatangan buruh dari negara China dan India untuk kepentingan ekonomi penjajah dalam sektor pertambangan bijih timah, perdagangan dan perkebunan.


Penambahan penduduk dan peningkatan kegiatan ekonomi telah menyebabkan pertumbuhan bandar, jalan-jalan, rel-rel keretapi dan pembahagian kelompok kaum mengikut sektor ekonomi. Penambahan penduduk dan peningkatan kegiatan ekonomi telah menyebabkan pertumbuhan kota, jalan-jalan, rel-rel kereta api dan pembagian kelompok kaum menurut sektor ekonomi.
Keadaan ini telah menyebabkan jurang perbezaan antara kaum, pembangunan bandar dan luar bandar bertambah besar. Kondisi ini telah menyebabkan perbedaan antara kaum, pembangunan kota dan pedesaan bertambah besar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar